چراغ های هوشمند چگونه کار می کنند؟

لامپ هوشمند

روشنایی هوشمند به راحتی جذابیت یک خانه هوشمند را نشان می دهد. با این حال، قبل از تعویض همه ی لامپ ها با جایگزین های هوشمند، باید بدانید که این محصولات نورپردازی ​​چگونه کار می کنند. اولین قدم برای درک روشنایی هوشمند، دانستن تفاوت بین چراغ های هوشمند و محصولات روشنایی معمولی است.

چراغ های هوشمند چیست؟

چراغ های هوشمند لامپ ها و وسایل روشنایی هستند که به طور اتوماتیک می توانند با محیط اطراف و افراد و سایر دستگاه های هوشمند هماهنگ شوند و تعامل داشته باشند. برخلاف لامپ های معمولی که نیاز به عملکرد دستی دارند، چراغ های هوشمند را می توان از راه دور یا از طریق دستورات صوتی کنترل کرد. به واسطه ی اتصال بی سیم نورپردازی هوشمند شما راه اندازی می شود. همین ویژگی باعث می شود که چراغ های هوشمند خود را، زمانی که خانه نیستید کنترل کنید.

بسته به مدل انتخابی، می‌توانید لامپ‌های هوشمند را با کنترل از راه دور، از طریق تلفن یا با دادن دستورات صوتی از طریق دستیار صوتی دیجیتال یا نمایشگر هوشمند کنترل کنید. علاوه بر روشن و خاموش کردن چراغ‌های هوشمند، می‌توانید برخی از مدل‌ها را از راه دور کم نور کنید و رنگ و گرمای آن‌ها را تغییر دهید. امکان برنامه ریزی اقدامات آنها بر اساس برنامه های روزانه یکی دیگر از ویژگی های مفید است. می توانید آنها را طوری تنظیم کنید که هنگام غروب روشن شوند و در هنگام سحر خاموش شوند. همچنین می توان چراغ های هوشمند را به گروه های مختلف اختصاص داد و تمامی چراغ های یک گروه را با هم کنترل کرد. اینها تمام تلاش هایی است که از یک شرکت خانه هوشمند بر می آید.

چراغ های هوشمند چگونه کار می کنند؟

یک چراغ هوشمند به یک کنترلر مرکزی به صورت بی سیم متصل است و به واسطه ی آن، دستورالعمل ها را دریافت می کند. کنترل کننده مرکزی می تواند یک هاب یا یک پلت فرم خانه هوشمند نرم افزاری باشد. اکثر هاب های خانه های هوشمند دستگاه های متصل به هم را در یک شبکه Wi-Fi یکسان به هم متصل می کنند. چراغ‌های هوشمند دستگاه‌های دارای Wi-Fi هستند که با استفاده از شبکه‌های بی‌سیم به اینترنت متصل می‌شوند.

برخی از لامپ‌های هوشمند به یک هاب هوشمند اختصاصی برای اتصال بی‌سیم نیاز دارند و سپس هاب به یک روتر اینترنت وصل می‌شود. هاب همچنین به عنوان دروازه ای بین چراغ هوشمند و تلفن یا تبلت شما عمل می کند. دستورات ارسال شده از این دستگاه های تلفن همراه را پردازش می کند و دستورالعمل ها را به لامپ هوشمند ارسال می کند. بنابراین، اگر چراغ‌های هوشمند به هاب‌ها متکی نباشند، چگونه کار می‌کنند؟ آنها مستقیماً به شبکه Wi-Fi در خانه یا محل کار شما متصل می شوند. هنگامی که آنها را از طریق تلفن، تبلت یا بلندگوی هوشمند خود کنترل می کنید، دستورالعمل ها را از طریق اینترنت به چراغ ها ارسال می کنید.

برخی از چراغ‌های هوشمند برای تمام ویژگی‌های هوشمند خود کاملاً به ارتباطات بی‌سیم متکی نیستند. چنین وسایلی ​​دارای حسگرهایی هستند که قادر به تشخیص تغییرات در محیط خود هستند.

مزایای چراغ های هوشمند چیست؟

اگر به فکر تغییر لامپ های معمولی خود هستید و قصد راه اندازی لامپ های هوشمند را دارید، ممکن است در مورد تفاوت قیمت تعجب کنید. قیمت لامپ‌های هوشمند کمی بیشتر از لامپ‌های معمولی است، اما مزایای آن‌ها باعث می‌شود ارزش بسیار بهتری داشته باشند. لامپ های هوشمند معمولاً لامپ های دیود ساطع نور (LED) و لامپ های فلورسنت فشرده (CFL) هستند. مصرف انرژی کمتری دارند و عمر طولانی تری نسبت به لامپ های رشته ای دارند.

چراغ‌های LED هوشمند نیز به لطف ویژگی‌هایی مانند زمان‌بندی، ارزش بهتری نسبت به چراغ‌های LED معمولی دارند. زمان‌بندی و کنترل از راه دور می‌تواند با خاموش کردن چراغ‌های هوشمند در زمان‌هایی که دور هستید، به کاهش مصرف انرژی خانه شما کمک کند. وسایل روشنایی هوشمند در فضای باز با سنسورهای حرکتی می توانند امنیت خانه ی شما را تامین کنند. به این صورت که از نزدیک شدن مزاحمان جلوگیری می کند.

استفاده از چراغ های هوشمند نیز سرگرم کننده است. با تغییر روشنایی و رنگ چراغ های هوشمند خود می توانید حال و هوای متفاوتی را برای اتاق های خانه خود تنظیم کنید. چنین سفارشی‌سازی‌هایی به ایجاد بهترین محیط هنگام مطالعه، تماشای فیلم، برگزاری مهمانی یا آماده شدن برای رختخواب کمک می‌کند.

چگونه لامپ های هوشمند نصب کنیم؟

تولیدکنندگان دستورالعمل‌هایی را درباره نحوه تنظیم چراغ‌های هوشمند در دفترچه‌های راهنما ارائه می‌دهند. اولین قدم این است که یک چراغ هوشمند تازه نصب شده را در حالت جفت قرار دهید. این اغلب مستلزم روشن و خاموش کردن آن چند بار است. هنگامی که به دنبال اتصال بی سیم با هاب یا روتر است، چراغ به سرعت چشمک می زند.

در تلفن هوشمند خود، برنامه همراه برای چراغ هوشمند را دانلود و باز کنید تا فرآیند جفت شدن کامل شود. پس از جفت شدن، چراغ چشمک نمی زند و روشن می ماند. اگر چندین لامپ هوشمند نصب می کنید، باید برای هر یک از آنها یک نام اختصاص دهید. اگر همه چراغ‌های خانه‌تان را با لامپ‌های هوشمند جایگزین می‌کنید، باید فرآیند جفت‌سازی و راه‌اندازی هر یک را تکمیل کنید.

اگر هر یک از لامپ‌های هوشمندی که تنظیم کرده‌اید اتصال خود را به هاب یا روتر قطع کنند، ممکن است پاسخ ندهند. دستورالعمل نحوه تنظیم مجدد چراغ هوشمند مانند راه اندازی اولیه است. با قرار دادن آن در حالت جفت شدن با روشن و خاموش کردن مکرر آن شروع کنید تا زمانی که به سرعت چشمک بزند. چراغ هوشمند را با جفت کردن آن با برنامه تلفن همراه خود دوباره وصل کنید.

علاوه بر اپلیکیشن همراه، می‌توانید لامپ‌های هوشمند خود را به پلتفرم خانه هوشمند دلخواه خود وصل کنید. این امر کنترل چراغ ها را با استفاده از دستورات صوتی آسان می کند. برای یادگیری نحوه اتصال چراغ هوشمند خود به الکسا، سیری یا دستیار Google نیاز به راه اندازی دستگاه به ترتیب در Amazon Alexa، Apple HomeKit یا Google Home دارد. اگر چندین چراغ هوشمند از یک سازنده دارید، می‌توانید با پیوند دادن برنامه همراه برند به برنامه پلتفرم خانه هوشمند دلخواه خود در زمان صرفه‌جویی کنید.

آیا می توانید چراغ های معمولی را به هوشمند تبدیل کنید؟

اگر ترجیح می‌دهید هنگام انتقال به یک خانه هوشمند، وسایل روشنایی خود را تعویض نکنید، همچنان می‌توانید با کنترل آن‌ها با سوئیچ‌ها و دوشاخه‌ها، برخی از ویژگی‌های هوشمند را به آنها بدهید. همانطور که هنگام یادگیری نحوه تنظیم چراغ های هوشمند انجام دادید، می توانید این دستگاه ها را از طریق برنامه های تلفن همراه خود به خانه هوشمند خود اضافه کنید. توجه داشته باشید که یک سوئیچ یا دوشاخه هوشمند فقط کنترل محدودی بر نور به شما می دهد. با استفاده از یکی، فقط می‌توانید لامپ معمولی خود را روشن و خاموش کنید. گزینه دیگر نصب یک پریز هوشمند است که به راحتی لامپ شما را به یک دستگاه مجهز به هوشمند تبدیل می کند.

اکنون که جزئیات مربوط به چیستی چراغ‌های هوشمند و نحوه عملکرد آن‌ها را می‌دانید، ابتدا چیدمان خانه‌تان و نیازهای نورپردازی را در نظر بگیرید تا یک برنامه طراحی کنید. سپس با استفاده از چراغ‌های هوشمند برای روشن کردن تمام اتاق‌های خانه آماده خواهید بود تا قدم بعدی را به سمت اتوماسیون خانگی بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed