خانه های هوشمند در آینده چگونه هستند؟

آینده خانه هوشمند

همه چیز میتواند هوشمند باشد، حتی سینک آشپزخانه! بله این جمله کاملا حقیقت دارد و باید آن را پذیرفت…

جتسون ها، یک مجموعه انیمیشن آمریکایی دهه 1960 درباره خانواده ای است که در  قرن بیست و یکم زندگی می کنند، که با اختراعات پیچیده و خنده دار شناخته میشوند، این انیمیشن میلیون ها بیننده را در سراسر جهان درباره وضعیت آینده فناوری و زندگی در آن خانه ها را نشان میدهد. مسواک‌های هوشمند، پاک‌کننده‌های روبات مانند و تلفن‌های تصویری تنها چند نمونه از فناوری‌هایی هستند که در آن زمان به‌عنوان یک داستان علمی تخیلی به تصویر کشیده می‌شدند، اما اکنون، بیش از 60 سال از این انیمیشن میگذرد و همه آن اختراعات جتسون ها به واقعیت تبدیل شده‌اند. در واقع، در سال 2023 حدود 190 میلیون خانه هوشمند در جهان وجود دارد که انتظار می‌رود با افزایش استقبال مردم از دستگاه‌های هوشمند و ارزشی که برای برنامه‌های کاربردی مبتنی بر راحتی قائل می‌شوند، این رقم به شدت افزایش یابد.

به سوی خانه های هوشمند

تمایل به یک خانه هوشمند به سرعت در حال ایجاد شدن است، به طوری که 85 درصد از مصرف کنندگان تمایل بیشتری به خرید خانه جدید مجهز به فناوری هوشمند دارند. دستگاه ها در قلب خانه های هوشمند قرار دارند. راحتی، کارآیی، اطلاعات، سرگرمی، امنیت و سایر عملکردهای مورد نظر باید از یک اکوسیستم متصل از دستگاه‌هایی که با هم در خانه کار می‌کنند، حاصل شود. اما، با توجه به اینکه بسیاری از فناوری‌های آینده‌نگر اکنون محقق شده‌اند، چه چیزی ما را از پذیرش کامل خانه‌های هوشمند باز می‌دارد؟

آینده

ما پنج روند کلیدی را پیش‌بینی می‌کنیم که آینده خانه‌های هوشمند را شکل می‌دهند، که هر کدام به فناوری نوآورانه و رویکردهای جدید برای ارائه خدمات نیاز دارند.

  • قابلیت های یکپارچه سازی پیشرفته
  • اینترنت اشیاء مبتنی بر هوش مصنوعی (IoT)
  • فناوری بدون لمس
  • اتصال به شبکه پرسرعت
  • سطح بالای سفارشی سازی
  • قابلیت های یکپارچه سازی پیشرفته

عصر دستگاه های تک کاره و ایزوله به پایان رسیده است. مصرف‌کنندگان به‌طور فزاینده‌ای از راه‌اندازی، اتصال و سپس استفاده از دستگاه‌ها از طریق ده‌ها برنامه مختلف ناامید می‌شوند. از این گذشته، راحتی مهم ترین عامل در استفاده از خانه هوشمند در تمام کشورهاست. خانه هوشمند نه تنها نیاز به متمرکز کردن اکوسیستم دستگاه‌های متصل دارد، بلکه ارتباطات بین دستگاه های غیرمرتبط را حتی برای به اشتراک گذاشتن داده‌ها و ارائه ویژگی‌های جدید و پیشرفته‌تر ممکن می‌کند. خانه های مدرن فاقد زمینه لازم برای انتقال به خانه های واقعا هوشمند هستند. ما در شرکت خانه هوشمند آی سی به دنبال این هستیم تا با هوشمند سازی خانه ها کمک کنیم تا اقتصاد مردم رشد پیدا کند.

اینترنت اشیاء مبتنی بر هوش مصنوعی (IoT)

نام اینترنت اشیا خودش حاوی یک مفهوم کلیدی در مورد خانه های هوشمند است یعنی “هوش” در حالی که هوش مصنوعی دیگر مانند گذشته جدید نیست، پتانسیل آن برای ارائه رفتار پیش‌بینی‌کننده و هوشمند به دستگاه‌های اینترنت اشیا تازه شروع به تحقیق کرده است. ما معتقدیم که دستگاه‌های آینده ذاتاً هوشمند خواهند بود و الگوهای کاربر را برای ایجاد روال‌ها و پیش‌بینی رفتار تشخیص می‌دهند و کارهای خانگی از عملکردهای بی سابقه ای از راحتی و کارایی بهره مند خواهند شد.

فناوری بدون لمس

ایده‌هایی برای تشخیص رفتار، در حال حاضر الهام‌بخش خیلی از شرکت‌های فناوری بزرگ در سراسر جهان است تا فراتر از محرک‌های سنتی نحوه ی حرکت و تعامل افراد در خانه‌هایشان جور دیگری به قضیه نگاه کنند. نمونه‌های مدرن تشخیص رفتار شامل باز کردن صندوق عقب خودرو با کشیدن پای خود به زیر آن، یا تکان دادن مچ دست برای بیدار کردن صفحه نمایش ساعت هوشمند است. فناوری بدون لمس نیز با نیاز به نقاط تماس مستقیم کمتر، تجربه مشتری را بسیار بهبود می بخشد. مشتریان دیگر مجبور نخواهند بود هر بار که می‌خواهند اتفاقی در خانه‌شان بیفتد، چندین برنامه را باز کنند.

اتصال به شبکه پرسرعت

آینده خانه‌های هوشمند شاهد افزایش دستگاه‌های اینترنت اشیا خواهد بود که همگی به یک شبکه مرکزی متصل هستند. با افزایش انتظارات کاربران در مورد آنچه این دستگاه ها می توانند انجام دهند، یک اتصال شبکه با سرعت بالا و ثابت از یک کار تجملاتی به یک ضرورت تبدیل می شود. مصرف کنندگان دیگر تاخیر یا خرابی را تحمل نخواهند کرد، که می تواند تاثیر منفی بر کل خانه آنها در آینده داشته باشد. دستگاه های هوشمند نباید به هزینه اتصال به شبکه اضافه شوند. وای‌فای راه حیاتی ما بوده و خواهد بود زیرا جامعه فعالیت‌های بیشتری را به صورت آنلاین و به داخل خانه تغییر می‌دهد. در حالی که از دستگاه‌های IoT در خانه به عنوان حسگر حرکت استفاده می‌کنیم، فناوری ما در عملکرد اصلی آنها تداخلی ایجاد نمی‌کند، سرعت شبکه را کاهش نمی‌دهد یا بر استفاده از داده تأثیر نمی‌گذارد.

سطح بالای سفارشی سازی

همه ما عبارات «همیشه حق با مشتری است» یا «مشتری پادشاه است» را شنیده ایم. اما در دنیای فناوری، ما همیشه این را در نظر نمی گیریم. یکی از سخت‌ترین چالش‌ها برای کسب‌وکارهایی که به دنبال بهبود نحوه خدمات رسانی به مشتریان خود در خانه هستند، اولویت دادن به مشتری است. ارائه دهندگان خدمات باید طیف متنوعی از راه حل های قابل تنظیم را برای حفظ مشتریان در بازار رقابتی ارائه دهند. برای این منظور، کاربر باید باور داشته باشد که می‌تواند تجربه خانه هوشمند خود را مطابق با نیازهای خاص خود تنظیم کند و در عین حال راحت و ایمن باشد. خانه هر کسی منحصر به فرد است، پس چرا خانه هوشمند آنها نباید این آپشن ها را داشته باشد؟

نمونه هایی از هوش مصنوعی خانگی

در اینجا لیستی از هشت نمونه هوش مصنوعی که احتمالاً روزانه با آنها روبرو خواهید شد آورده شده است:

  • نقشه ها و بهتره بگوییم سیستم ناوبری. هوش مصنوعی مسافرت ها را به شدت بهبود و آسون کرده است.
  • سیستم تشخیص چهره …
  • ویرایشگرهای متن یا ادیتور خودکار …
  • الگوریتم های جستجو…
  • چت ربات ها …
  • دستیاران دیجیتال …
  • رسانه های اجتماعی. …
  • پرداخت های الکترونیکی

اولین خانه هوشمند

اولین فناوری خانه هوشمند یا در واقع شروع مدرن فناوری خانه های هوشمند را می توان در سال 1975 و با انتشار X10، که یک پلت فرم اتوماسیون خانگی بود بوجود آمد و کارش این بود که اطلاعات دیجیتالی را از طریق امواج فرکانس رادیویی به سیم کشی برق خانگی ارسال می کرد. البته در زمان خودش بسیار کار جالبی بود…!

چه تعداد میتوان دستگاه هوشمند در خانه قرار داد؟

طبق آخرین آمار از خانه های هوشمند که در یک نظرسنجی به عمل آمد، حدود 60.4 میلیون خانوار در ایالات متحده در سال 2023 به طور فعال از دستگاه های هوشمند برای خانه شان که حداقل یک بار در ماه از آنها استفاده می کنند. این 3 درصد بیشتر از سال 2022 است که طی آن 57.4 میلیون خانوار از وسایل خانه هوشمند استفاده می کردند.

بازار خانه های هوشمند در حال رشد است

همانطور که گفته شد، بازار خانه های هوشمند یا اتوماسیون خانگی بدون شک بسیار سریع در حال رشد است. در حال حاضر، کمتر از 1 درصد خانه ها از فناوری کامل خانه هوشمند استفاده می کنند. با این حال شرکت های مختلف تحقیقات گسترده ایی را دارند انجام میدهند. شرکت داده های بازار HIS Technology پیش بینی می کند که امسال 45 میلیون دستگاه خانه هوشمند ساخته خواهد شد و حجم تجارت این صنعت به سالانه 12 میلیارد دلار هم خواهد رسید. در تحقیقاتی ذیگر پیش‌بینی می‌شود که بازار خانه‌ها و ساختمان‌های هوشمند جهانی تا سال 2030 تقریباً 60 درصد رشد خواهد کرد و در آن زمان ارزش بازار به 75.3 میلیارد دلار خواهد رسید.

آیا برای یک خانه هوشمند هزینه بیشتری میپردازیم؟

ممکن است فکر کنید این همه سیستم هوشمند هزینه زیادی دارد. در واقع، خانه‌های هوشمند ارزان‌تر از خانه های معمولی هستند! علاوه بر این، هزینه های نصب و پیکربندی به طور قابل توجهی به هزینه های بالای محصول اضافه می شود. از آنجایی که محصولات هوشمند باید به سختی به خانه ها پیوند داده بشوند و برای انجام کارهای به اصطلاح اتوماسیونی نیاز به برنامه نویسی دارند، هزینه های نصب به طور قابل توجهی بالاتر است در حالی که دستگاه های خانه هوشمند ارزان هستند، اما نمی توانند به عنوان یک خانه هوشمند واقعی عمل کنند، زیرا یکپارچه نیستند و اجرای عملکردهای خودکار را دشوار و گران می کند. به عنوان مثال اضافه کردن بلندگوهای هوشمند، ترموستات های هوشمند، سیستم های امنیتی هوشمند، روشنایی هوشمند و غیره، هزینه ها به سرعت افزایش می یابد. بنابراین در حالی که هزینه های اولیه آن ممکن است کم باشد، هزینه یک خانه هوشمند کاملا یکپارچه، به سرعت افزایش می یابد.

یک خانه هوشمند باید به اصطلاح با شما صحبت کند!

یک خانه هوشمند باید بتواند به شما اعلان‌های سریع درباره بهبودها و تنظیماتی که می‌توانید انجام دهید، ارائه دهد. باید به شما بگوید که فراموش کرده اید پنجره را ببندید و کسی در خانه نیست. باید به شما بگوید که اتاق خواب مهمان را آماده کنید در حالی که از آن اتاق استفاده نمی کنید. اطلاعات زیادی وجود دارد که می توان بر اساس فهم خواندن حسگرها ارائه کرد. همچنین باید بتوانید با خانه صحبت کنید. برای مثال باید بتوانید به خانه خود بگویید که دما را افزایش دهد یا سیستم امنیتی را آماده کند. شما باید بتوانید سوال بپرسید و انتظار پاسخ های هوشمندانه داشته باشید.

یک خانه هوشمند باید با سایر دستگاه های هوشمند ارتباط برقرار کند

امروزه، با وجود در دسترس بودن گسترده دستگاه های مرتبط به خانه هوشمند، هیچ زبان مشترکی برای صحبت با یکدیگر وجود ندارد. تولید کنندگان مختلف سعی می کنند پروتکل های ارتباطی اختصاصی خود را تولید کنند. این دستگاه ها با یکدیگر صحبت نمی کنند یا حداقل به راحتی صحبت نمی کنند. به عبارت دیگر، این وسایل خانه هوشمند به معنای جمعی هوشمند نیستند.

فرصتی برای متمایز کردن اپراتورهای اشتراک گذاری

دستگاه‌های خانه هوشمند در میان دسته‌های لوازم هوشمند، مدیریت انرژی، کنترل و اتصال، سرگرمی، امنیت و موارد دیگر، جایگاه خود را در خانه‌های سراسر جهان پیدا کرده‌اند. با 22 دستگاه متصل به ازای هر خانوار¹، پیش‌بینی می‌شود که بازار خانه‌های هوشمند به یک صنعت 180 میلیارد مربعی تبدیل شود و انتظار می‌رود تعداد خانه‌های هوشمند تا سال 2025 به بیش از 478 میلیون³ خانوار برسد.

با توجه به اینکه وای فای خانگی نیروی محرکه ای در پشت تجربه اتصال یکپارچه اکثر دستگاه های خانگی هوشمند است، اپراتورهای پهن باند در نقطه برتری برای توسعه و ارائه محصولات و خدمات متفاوت هستند. شرکت تحلیلی Omdia در تجزیه و تحلیل پیش بینی خدمات خانه هوشمند خود، مرتبط ترین روندهایی را که آینده بازار خدمات خانه هوشمند را مشخص می کند، تشریح می کند. این گزارش نحوه آمادگی شرکت های مخابراتی برای تقویت حضور خود در بازار خانه های هوشمند را به اشتراک می گذارد. علیرغم مشارکت نسبتاً اندک در حال حاضر (12.6 درصد از درآمد جهانی خدمات خانه هوشمند)، شرکت های مخابراتی خدمات موجود را ساده کرده و در خدمات جدید سرمایه گذاری خواهند کرد، چه به طور مستقیم یا از طریق مشارکت های استراتژیک. به گفته تحلیلگران Omdia، این به آنها اجازه می دهد تا سال 2026 به درآمد 6.5 میلیارد دلاری برسند.

با زمان تکامل پیدا کنید

برای شرکت های مخابراتی و ارائه دهندگان خدمات، صرفاً ارائه سرعت بالا کافی نیست بنابراین کیفیت تجربه است که به ارائه‌دهنده کمک می‌کند تا به عنوان یک رهبر در بازار ظاهر شوند. Omdia به وضوح رابطه بین QoE خانگی و پهنای باند را ایجاد می کند زیرا آنها معتقدند که مصرف کنندگان گلوگاه ها و مشکلات داخلی را با شبکه های ارائه دهندگان خدمات مرتبط می کنند و برای تجربه بهتر تلاش می کنند. نوآوری با راه حل های خانگی مانند Wi-Fi هوشمند کلید تضمین یک تجربه قابل اعتماد و رضایت بخش است.

اعتماد مصرف کنندگان خود را بسازید

با آسایش و راحتی که خانه هوشمند فراهم می کنند،  در کنارش مشتریانی ناامید نیز هستند. مدیریت دستگاه‌های خانه هوشمند می‌تواند مشکلی باشد که نیاز به پشتیبانی فنی منظم دارد و می‌تواند تقاضا برای خدمات ممتاز در آن حوزه را افزایش دهد. طبق یک نظرسنجی مستقل توسط Omdia، بیش از 40٪ از پاسخ دهندگان اپراتورهای مخابراتی، برای ارائه خدمات پشتیبانی فنی بهتر به جای سایر ارائه دهندگان مانند تولید کنندگان دستگاه یا خرده فروشان ترجیحشان همین است.

پیمایش پیچیدگی و رقابت

تحلیلگران تاکید می کنند که با توجه به پیچیدگی خانه های هوشمند، شرکت های مخابراتی باید بر چالش تبدیل شدن به یک راه حل غلبه کنند. همچنین خطر رقابت فزاینده از سوی شرکت های بزرگ OTT مانند آمازون و گوگل وجود دارد و شرکت های مخابراتی باید به دنبال راه های جایگزین برای کسب درآمد از خانه هوشمند باشند. همانطور که Mariana Zamoszczyk، تحلیلگر اصلی، خدمات خانه هوشمند در Omdia می گوید، “پیکربندی یک ذهنیت تجاری جدید برای شرکت های مخابراتی برای دستیابی به نتایج بهتر در خانه هوشمند کلیدی خواهد بود.” برای موفقیت و به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه، شرکت های مخابراتی باید دامنه کامل خدمات ارزش افزوده برای خانه هوشمند را بررسی کنند.

خانه های هوشمند: وقتی یخچال با اجاق گاز صحبت می کند!

یک خانه هوشمند فقط زندگی را راحت تر نمی کند بلکه به شما در صرفه جویی انرژی کمک می کند و از شما در برابر شکستگی، آتش سوزی و حتی سیل محافظت می کند. یک خانه هوشمند چگونه کار می کند و چه کاری می تواند انجام دهد؟

از کرکره‌های غلتکی که به طور خودکار در هنگام غروب بسته می‌شوند تا گرمایشی که دمای اتاق را به طور خودکار تنظیم می‌کند تا دستگاه‌های قهوه‌ ساز که صبح‌ها خود را روشن می‌کنند: فناوری که چند سال پیش شبیه داستان‌های علمی تخیلی به نظر می‌رسید، به یک واقعیت ملموس تبدیل شده است. نام “خانه هوشمند” در واقع اصطلاحی است به یک خانه ی شبکه ای که به محیط و ساکنان آن واکنش نشان می دهد و زندگی آنها را آسان می کند.

هوش بیشتر = راحتی بیشتر

یکی از بزرگترین مزایای خانه های هوشمند راحتی آنهاست. شما در یک روز گرم تابستان از محل کار به خانه در راه هستید. به محض ورود شما، فناوری خانه هوشمند به طور خودکار درب گاراژ شما را باز می کند و زنگ هشدار سرقت را خاموش می کند. سنسورهای گرما قبلاً آبپاش چمن را روشن کرده اند و سایه بان را بالا برده اند و تهویه مطبوع وارد عمل شده است و اتاق نشیمن شما را به طرز دلپذیری خنک می کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بنشینید و از آبجوی خنک بعد از کار خود (البته در زیر نورهای کم مصرف) لذت ببرید. این تنها یک سناریو است که نشان می دهد زندگی در یک خانه هوشمند چقدر راحت می تواند باشد. امکانات عملا بی پایان هستند.

هوش بیشتر = امنیت بیشتر

ورود سارقان به خانه های هوشمند بسیار سخت تر است. این سیستم ها طوری میتوانند وانمود کنند که حتی همین الان در خانه هستید، به‌عنوان مثال، کرکره‌ها را به‌طور خودکار باز و بسته کنند و به‌طور تصادفی چراغ‌ها را روشن و خاموش کنند. علاوه بر این، قسمت های خاصی از خانه مانند قسمت ورودی را می توان با دوربین کنترل کرد، مثلا موقعی که خانه نیستید می‌توانید پس از شناسایی شخص از طریق تصویر ارسال شده بر روی گوشی، در را به روی آنها بسته یا باز کنید.

همچنین می‌توان با کنترل‌های خانه هوشمند از آسیب‌های شدید آتش‌سوزی و حتی سیل جلوگیری کرد.

کنترل صدا به جای گوشی هوشمند

هر کسی که مدیریت خانه هوشمند خود را از طریق برنامه تلفن همراه بسیار پر زحمت می‌داند، می‌تواند از کنترل صوتی مانند آنچه توسط شرکت آمازون (الکسا) تولید شده است را استفاده کند. این دستگاه فوق العاده هوشمند کار میکند و میتواند برای کسی که نیاز اینچنینی دارد را بلکل برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed